نیش زنبور عسل

نیش درمانی(venomtherapy)

شاید نیش درمانی(venomtherapy) دردناک باشد اما بسیار سودمند است.

سازمان بهداشت جهانی شیوه درمانی «زنبوردرمانی»(apitherapy) را زیرمجموعه مکاتب درمانی طب مکمل و جایگزین در جهان می‌داند و آن را از جمله موفق‌ترین درمان‌ها در درمان بیماری‌های جسمی و روحی می‌شمارد. در نیش درمانی(venomtherapy) که بخشی از زنبوردمانی (apitherapy) می باشد متخصصان با کمک نیش زنبور عسل یا سمی که از بدن این حشره به دست می‌آید، برای درمان اقدام می‌کنند. در حقیقت بیمارانی که به این طریق دریافت می‌شوند یا به‌صورت مستقیم یا با تزریق سم نیش زنبور و تحریک سیستم ایمنی بدن به درمان بیماری خود کمک می‌کنند. به این ترتیب که با تحریک سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی‌هایی در بدن تولید و وارد خون می‌شود که روند درمانی بیماری را سرعت می‌بخشد.

🔸زهر زنبور عسل حاوی حداقل 18 ماده ی فعال است. مهمترین آنها، ملیتین،پپتیدها و آپامین است.ترکیب زهر حدود 88٪ آب و 10 -12٪ سم و آنزیم فسفولیپاز 2A است،جزء اصلی زهر زنبور عسل که به آپی توکسین هم اشاره می شود ، ملیتین است. ملیتین یک پپتید است که حدود 50-55درصد از زهر خشک را تشکیل می دهد و یک ترکیب است که می تواند غشای سلولی را بشکند و در نتیجه موجب تخریب سلولی می شود.

🔹برای درمان بیماری‌ها، می توان یا به صورت مستقیم و نیش درمانی در نقاط خاصی از بدن (مریدین) تحت درمان قرار گرفت یا به صورت موضعی نظیر: کرمها، اسپری ها، قطره ها و یا به صورت خوراکی با مخلوط پودر زهر در عسل

🔸در نیوزیلند عسل مانوکا را با زهر مخلوط می کنند

 

🔸ملیتین زهر زنبور عسل پوست را به ساخت کلاژن یک ماده ضد چروک و الاستین یک ماده ارتجاعی تحریک می کند. بنابراین از آن در ساخت انواع کرم های مرطوب کننده، سرم های دور چشم و لایه بردارها استفاده می شود.

زهر زنبور عسل با مهار بیان آنزیم رِدوکتاز – آلفا 5 باعث رشد مو می شود 🐝

آلوپسی یا ریزش مو مسئله مهمی است که می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد

🔹اسید هیالورونیک موجود در زهر زنبور عسل به عنوان یک آبرسان ویژه برای پوست شناخته شده است.

امیدی واقعی برای ام.‌اس

یکی از چشمگیرترین خواص درمانی با نیش زنبور عسل تاثیر حیرت‌آور آن در بهبود بیماران مبتلا به ‌ام.اس است. این شیوه درمانی قادر است پیشرفت بیماری ‌ام.اس را در افراد مبتلا به این بیماری تا حد قابل ملاحظه و چشمگیری به تاخیر بیندازد. در این شیوه درمانی سم نیش زنبور به بازسازی و ترمیم غلاف‌های میانی اعصاب کمک می‌کند، غلاف‌هایی که تخریب و سستی آن‌ها در دستگاه عصبی بدن موجب بروز بیماری‌ ام.اس در افراد می‌شود. خوشبختانه آزمایش‌ها و تحقیق‌های مختلفی در سراسر جهان درباره خواص درمانی زهر زنبور عسل در زمینه درمان ‌ام.اس ثبت شده که همگی آنها از بهبود روند درمان و همین‌طور طولانی‌تر شدن حملات در بیماری‌ ام. اس خبر می‌دهند.

سمی که شما را در مقابل سرطان محافظت می‌کند

نیش درمانی در کنار دیگر شیوه‌های درمانی طب کنونی یک درمان مکمل و کمکی محسوب می‌شود که روند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن فرد مبتلا به سرطان بسیار کند می‌کند و از طرفی موجب افزایش طول عمر بیمار می‌شود. در این شیوه درمانی بیمار با دریافت سم نیش زنبور به‌صورت تزریق‌های سطحی و زیرپوستی به تخلیه سلول‌ها و بافت‌های سلولی مرده‌ای که موجب ابتلای افراد به سرطان می‌شوند به پیشگیری و همین‌طور درمان کمک می‌کنند. به این ترتیب بیمار با دریافت سم زنبور می‌تواند در شرایط بهتری با بیماری سرطان مبارزه کرده و شانس بیشتری برای درمان داشته باشد.

اول تست

دریافت سم نیش زنبور همانند دریافت آمپول پنی‌سلین نیاز به تست دارد. یعنی هر فردی نمی‌تواند بدون تست از شیوه درمانی زنبور درمانی استفاده کند. بنابراین متخصصان زنبوردرمانی پیش از توصیه این شیوه درمانی با تزریق سطحی سم زنبور به بدن بیمار از عدم‌واکنش و تحریک پذیری بدن بیمار مطمئن می‌شوند و درصورتی که بدن او نسبت به دریافت این سم واکنش و حساسیت نشان نداد، نسبت به درمان بیمار با کمک این شیوه درمانی اقدام می‌کنند.

شیوه درمانی «زنبوردرمانی» امروزه به‌عنوان یک روش موثر در درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی، انواع فلج‌ها، برخی سرطان‌ها،‌ ام.اس، زونا و برخی از بیماری‌های گوارشی موثر است. بسیاری از درمانگران و متخصصان در سراسر جهان این شیوه درمانی را یکی از معجزات درمانی در طبیعت می‌دانند که تاثیر بسیار قدرتمندی در روند درمانی بسیاری از بیماری‌ها داشته است. اما نیش درمانی به‌رغم همه ویژگی‌ها و خواص مفیدی که دارد، شیوه درمانی‌ای است که نیاز به دقت زیادی در زمینه درمان دارد. زیرا تداخل داروهای شیمیایی با دریافت نیش زنبور در این شیوه درمانی از جمله خطرناک‌ترین و مرگ‌بار‌ترین عوارض ناشی از استفاده از این شیوه درمانی است. از این‌رو توصیه اکید متخصصان این شیوه درمانی را باید در زمینه پرهیز از مصرف داروهای مسکن از قبیل استامینوفن، سرماخوردگی بزرگسال، آسپرین، بروفن و برخی از داروها که پزشک با بیمار در میان می‌گذارد، را جدی گرفت و به آن عمل کرد.

سرخی و خارش طبیعی است

سرخی و خارش پوست بعد از نیش درمانی و تزریق سم زنبور عسل به بیمار یکی از عوارض جانبی این شیوه درمانی است. غالب افرادی که از این شیوه درمانی استفاده می‌کنند با این مسئله آشنا هستند. این سرخی و خارش پس از دریافت سم به‌صورت تزریق یکی، 2روز بیمار را همراهی کرده و پس از آن از بین می‌رود. علاوه بر این در افرادی که حساسیت شدید به زهر زنبور دارند تپش قلب،کاهش سریع فشار خون، افزایش دفعات تنفس و در برخی موارد بروز تهوع و استفراغ در بیمار از دیگر عوارض جانبی این شیوه درمانی است که در مقایسه با خواص درمانی و معجزه آسای این شیوه در درمان‌ام.اس و برخی از بیماری‌های سرطانی قابل چشم‌پوشی است و اگر به مرور با دز پایین زهر وارد بدن شخص شود کم کم حساسیتهایش بر طرف شده و هیچ نگرانی ندارد بجز ۵ درصد مردم کره زمین که با مقدار کم زهر نیز بدنشان واکنش شدید میدهد و نباید از این روش درمانی به هیچ عنوان استفاده نمایند.

اما نگاهی عمیق تر به بیماری ام اس و زنبور درمانی

بیماری MS علت نامعلوم دارد. در این بیماری قسمتهایی از رشته های عصبی در سیستم عصبی مرکزی به واسطه خطا در فعالیت سیستم ایمنی بدن بیمار دچار التهاب و تخریب پوشش میلین و جراحت اکسون شده و در نهایت آسیب میبیند . بیمار و پزشک هیچ گونه پیش بینی از آینده بیماری ندارند و داروهای عرضه شده
در بسیاری از موارد این داروها نمی تواند بیماری را درمان کند. ا ستفاده از زهر زنبور عسل یکی از روش های جایگزین و مناسب برای در مان این بیماری است

با توجه به جدول تر کیبا ت زهر زنبور، Melittin که ۵۰ % وزن خشک زهر را تشکیل میدهد یکی از مهم ترین مواد ضد التهاب ( ۱۰۰ برابر قویتر ازHydrocortisol )) است. Adolapin ماده دیگر موجود در زهر می باشد که از طریق مهار فعالیت آنزیم‍‍Cyclooxygenase باعث اثر ضد التهابی و ضد درد می شود . Apaminاز تشکیل Complement C3 جلوگیری میکند و کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم را بلوکه می کند و به همین دلیل انتقال عصبی را تشدید میکند . آنزیم Hyaluronidase نیز Scarتشکیل شده در بیماران ام اس را از بین می برد. در دنیا تعداد قابل توجهی از بیماران MS فلج شده با زنبور درمانی صحت کامل خود را باز یافته اند .
در سال ۱۹۹۷ میلادی انجمن MS امریکا مبلغ ۲۵۰۰۰۰ دلار در اختیار دکتر Beltani رئیس بخش ایمونولوژی دانشگاه Georgetownآمریکا قرار داد تا در مورد تاثیر زهر زنبور روی بیماران مبتلا به MSتحقیق نماید. تحقیقات نشان داد که زهر زنبور عسل در ۶۰ % بیماران سبب بهبودی شده است.
برخی از پروتئین های که در زهر زنبور وجود دارد:
دوپامین:در بدن انسان باعث شادی بخشی و لذت و آرامش می شود البته بعد از ازبین رفتن درد در یکی دو روز اول
آپامین: درمان افسردگی، زوال عقل و پلاسیدگی ماهیچه ها فراهم می سازد.
مینامین:روی اعصاب مرکزی اثر می گذارد.
آلبومین:روی سیستم دفاعی بدن تاثیر گذار می باشد.
هیستامین:نقش هیستامین زهر ، افزایش نفوذپذیری بافتها نسبت به ترکیبات مختلف زهر است در نتیجه هیستامین ، نفوذ زهر را به داخل بافت ها تسهیل می کند .
آنزیم فسفولیپاز A2:این آنزیم باعث تخریب فسفولیپیدهای غشا سلول شده و در نتیجه موجب از بین رفتن گلبرگهای قرمز در آن نقطه و ورود سایر ترکیبات زهر به بدن می شود.
درمان بيماري ام.اس توسط زهر زنبور عسل يك حادثه جالب پزشكي بوده كه نخستين بار توسط چالرز مراز زنبوردار اهل ورمونت آمريكا كشف شد. او كه حدود شصد سال بيماران زيادي را توسط نيش زنبور عسل درمان مي‌نمود، در سال 1380 براي اولين بار تصميم گرفت كه زهر زنبور را در بيماران ام.اس نيز آزمايش كند. نتايج مثل ديگر بيماريهاي خود ايمني مثبت بود بطوري كه درمان يك خانم مبتلاء به ام.اس پس از 14 سال نشتن بروی ویلچر بازتاب بسيار وسيعي در رسانه‌هاي آمريكا داشت. پس از آن چندين كار تحقيقاتي در اين خصوص انجام گرفته كه به مرور آنها مي‌پردازيم. در سال 1993 انجمن جهاني زنبوردرماني اعلام كرد كه هيچ فرد زنبورداري مبتلاء به سه بيماري ام.اس، پاركينسون و الزايمر نيست. در سال 1993 سازمان جهاني غذا و دارو (FDA) تحت فشار افكار عمومي مردم آمريكا به سبب درمان خانم پت وگنر با اين روش اعلام نمود در اين خصوص كارهاي تحقيقاتي ترتيب خواهد داد. دكتر فري در 1996 بيان كرد استفاده از زهر زنبور در بيماران مبتلاء به ام.اس باعث افزايش قدرت پاها مي‌شود(‌‌8). ايشان در تحقيقي ديگر اثبات كردند زهر زنبور باعث تعادل بهتر بيماران ام.اس مي‌شود(9). دكتر فازر در سال 1996 در يك طرح كلينيكال با زهر زنبور اعلام نمود علائم خستگي در بيماران ام.اس به ميزان بسيار زيادي بهبود مي‌يابد(10). وي در همين تحقيق تاييد نمود فعاليت‌هاي روزمره بيماران به نحو چشمگيري گسترش مي‌يابد(11). در سال 1997 دكتر بلانتي ايمونولوژيست آمريكايي بهبود 60 درصدي را با اين شيوه گزارش داد و اعلام نمود زهر زنبور براي بيماران ام.اس كاملا ايمن است(12). در سال 2001 دكتر هازر از آمريكا نشان داد كه زهر زنبور 69 درصد در درمان اين بيماري موثر است.
در سال 2005 يگ گروه متخصص مغز و اعصاب از كشور هلند طي يك كار تحقيقاتي شش ماه روي بيست بيمار مبتلاء به ام.اس اعلام داشتند كه اين شيوه درماني هيچگونه اثري در درمان اين بيماري نداشته است.
در سال 2006 انجمن جهاني زنبوردرماني امریکا طي گزارشي و در پاسخ به مقاله هلنديها اعلام كرد كه كار تحقيقاتي اين گروه متد علمي نداشته و آن را رد كردند. اما كارهاي تحقيقاتي كه در كشور ما در اين چند سال اخير صورت گرفته حاكي از مثبت بودن اثر زهر زنبور در درمان اين بيماريست. در سال 1375 آمپولهای زهر زنبور توسط چندین محقق ایرانی در موسسه سرم سازی رازی ساخته شد(1). هیچ زنبورداری در كشور ما مبتلاء به بیماری M.S نبوده و این موضوع توسط يك طرح آماري توسط مهندس سيدي و همكاران در سال1385 به اثبات رسيد(3). در يك تحقيق كلنيكال با زنبور زنده در استان اصفهان توسط دكتر چيت‌ساز ميزان اثر بخشي زهر زنبور در بيماري ام.اس قابل قبول ذكر گرديد(2). در یک تحقیق دیگر دکتر نبییونی علام نمود التهاب ناشی از تزریق ماده اتیدیوم بروماید با تاثیر زهر سبب فعال سازی سلول‌های لنفوسیتT وB گردیده و نهایتا سبب کاهش التهاب می‌گردد. در درمان بيماري ام.اس روشهاي درماني مختلفي همچون اينترفرونها ، سركوب كننده‌هاي سيستم ايمني و درمانهاي علامتي بكار مي‌رود ولي متأسفانه اثر بخشي تمام اين روشها محدود است که از طرفی هزینه زیادی به بیمار وارد ‌آورده و از طرف دیگر سبب خروج ارز زیادی از کشور می‌شود. ثابت شده كه زهر زنبور ماده‌اي كاملا ايمن است و توسط FDA براي حساسيت‌زدايي افراد حساس مورد تاييد قرار گرفته است. دوز كشنده زهر زنبور (LD50) بسيار پايين و حدود 2/8 ميلي گرم بر كيلوگرم وزن زنده مي‌باشد بطوري كه فردي با 70 كيلوگرم وزن نياز به 200 ميلي‌گرم زهر زنبور يا 1600 نيش زنبور در يك زمان نياز دارد تا خطر مرگ براي او پيش آيد. نتیجه گیری : با توجه به گسترش روزافزون این بیماری در کشور و بویژه در استان اصفهان جا دارد که طرحی پژوهشی جامع و فراگیر در این زمینه تهیه و انجام گردد تا در صورت تایید نهایی به عنوان یک شیوه درمانی رسمی بکار گرفته شود.
@honeyirana

درمان M.Sبا استفاده از زنبور درمانی :

لازم به ذکر است که در کشور پیشرفته ای مثل آمریکا تعداد بسیار زیادی از مبتلایان به ام.اس مشغول مداوای خود با شیوه زنبوردرمانی هستند.
مقایسه دو شیوه درمانی: در بحث درمان پزشكان داروهاي شيميايي و ساختگي فراواني در دسترس دارند كه آخرين و مهم ترين آنها اينترفرونها هستند . اينترفرونها داروهايي جهت جلوگيري از پيشرفت سير بيماري و همچنين براي جلوگيري از عود مجدد در مبتلايان با بروز حملات است. پزشكان علاوه بر استفاده از اينترفرونها از درمان علامتي نيز بعنوان مكمل استفاده مي كنند. مثلاً براي اسپاسم عضلات از باكلوفن و براي سردردها از بروفن و براي عدم كنترل ادرار از اكسي بوتين و… كمك مي گيرند همچنين در طول درمان حتماً از فرآورده هاي استروئيدي (كورتون ها) نيز استفاده مي كنند. به دليل نامشخص بودن عامل بيماري مكمل هاي معدني نظير كلسيم ، روي ، مس ………….. و ويتامين ها نظير .D ….و همچنين اسيد آمينه هاي مختلف براي بيماران تجويز مي شود. بطوري كه بيماران ام.اس مقادير زيادي داروي تلمبار شده در منزلشان موجود است. و اما خواص درماني زهر زنبور عسل : در اين زمينه دو تحقيق كلينيكال در دنيا صورت گرفته كه يكي از آنها توسط دكتر Beltani ايمونولوژست آمريكايي در سال 1997 صورت گرفت كه تا 60% بهبودي در بيماران مشاهده نمود. و ديگري آقاي Simics از كانادا كه در سال 2001 يك تحقيق كلينيكال انجام داد و حدود 70% بهبودي در بيماران مشاهده نمود.
مزایای زنبور درمانی در درمان m.s نسبت به سایر درمانها مزاياي اين متد درماني را مي توان هزينه بسيار ناچيز آن در مقايسه با هزينه اينترفرونها كه بسيار بالاست نام برد. بطوري كه در مواردي بيماران حتي از دريافت دارو بعلت گراني آن محروم مي شوند و مزيت ديگر آن ايمن بودن و عاري بودن از هر گونه عوارض جانبي است كه در مقابل آن مصرف بالاي داروها، بويژه كورتون ها چنان لطمات جبران ناپذيري به روح ، روان و جسم بیماران میزند كه در خيلي از مواقع از ادامه درمان منصرف میشوند. با اين وجود توصيه ما به بيماران اين است كه در صورت دريافت بهبودي با دارو به درمان خود ادامه داده و در صورت عدم موفقيت با دارو حتماً زنبور درماني را نيز امتحان كنند . درماني جديد بدون عوارض جانبي و فوق العاده اثر بخش. در اين شيوه مدت درمان بين 6 ماه تا يكسال بسته به شرايط بيمار متفاوت است. زهر زنبور نيز بوسيله زنبور زنده یا امپول ان تجویز میشود. در طول درمان كنترل يكسري از موارد كه مهمترين آنها نظارت پزشك و رعایت پروتکل درمانی الزامي است. زهر زنبور عسل با دز كنترل شده و رعايت كليه جوانب درماني ، داروئي فوق العاده موثر براي درمان خيلي از بيماريها از جمله ام. اس است.

موارد تجویز زهر زنبور

در کلینیک زنبوردرمانی تانتوریوم شهر پرم روسیه
(بیماریهای دستگاه عصبی)
استئوکوندروز،نوریت،نوروپاتی
علائم درد در نواحی مختلف
👈علائم عصبی جداگانه،سکسکه،هواخوری
(هوابلعی)،گنگی،کری غیر عضوی،لکنت زبان،تیک،اسپاسم پلک چشم،لرزش،بی اختیاری ادرار شبانگاهی،بی اشتهایی عصبی.👉
بیماریهای دستگاه عصبی خودمختار:👈هیپرهیدروز،دردهای خیالی،علائم بیماری رینود،میگرن،بحران خودمختار👉
مولتیبل اسکلروزیس(MS)
بیماری پارکینسون
صرع
کره(راء الرقص) و دیگر انواع هیپرکینزی
آسیبهای جمجمه‌ای-مغزی و پیامدهای آن
ورم عنکبوتیه
بیماریهای پس از سکته مغزی
فلجی و نیمه فلجی
پلی میلیت
فلج مغزی کودکان الکلیسم،سیگار،اعتیاد دارویی‌و مسمومیت
کتاب زنبور درمانی نوشته دکتر نیلا خیسما تولینا (ترجمه دکتر احمد چیت ساز متخصص مغز و اعصاب و مهندس سیدی)

 

زهر زنبور عسل حتی در درمان روماتیسم موثر است:
دکتر فیلیپ ترچ(Philippe tertsch) خود از درد رماتیسم رنج می برد و پس از چند گزش اتفاقی توسط زنبوران عسل به طور کامل بهبود یافت و از ان به بعد به کار بردن زهر زنبورعسل را در درمان رماتیسم اغاز کرد ودر سال ۱۸۸۸ نتیجه بررسی درمان ۱۷۳بیمار مبتلا به رماتیسم که با گزشهای زنبور عسل درمان شده بودند را به چاپ رساند.
در اوایل سال ۱۸۹۷ ای.لیوبارسکی ٬پزشک ارتش روس٬در گزارشی که اینک نتایج درمانی زهر زنبور عسل نامیده می شود٬و بر پایه مشاهدات شخصی چند ساله است ٬معلوم میکند که زهر زنبور عسل داروی سودمند علیه رماتیسم است
رودلف ترچ (Rudolph tertsh) پزشک وینی در سال ۱۹۱۲اثری راجع به درمان ۶۶۰بیمار رماتیسمی که با گزشهای زنبور عسل درمان شده اند منتشر نمود.
پزشکان زیادی در روسیه زهر زنبور عسل را زهر پزشکی می نامند و به طور رسمی در سال ۱۹۵۷با صدور حکمی از طرف وزارت بهداری شوروی استفاده از زهر زنبور عسل در درمان برخی از بیماریها مورد تائید قرارگرفت از ان تاریخ وارد کتاب دارو شناسی شوروی شد.و امروزه بیشترین و مهمترین کلینیکهای زنبور درمانی در کشور روسیه موجود می باشد و داروهای زیادی از فراورده های زنبور عسل در داروخانه های کشور روسیه در اختیار بیماران با نسخه پزشک قرار میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید